• Stresscoaching

    Bæredygtighed handler også om mennesker

Alle kan rammes af alvorlig stress

Stress kan illustreres, som dråber, der drypper ned i et glas. Helt uden stress-dråber i glasset har vi maksimalt mentalt overskud og maksimale ressourcer. I løbet af dagen/ugen/måneden/året drypper der stress-dråber ned i glasset,og det er helt okay - når dråberne bare hele tiden når at få tid til at fordampe.

Alvorlig stress

  • Glemmer ting / fraværende
  • Eksem / sygdom forværres
  • Uforklarlige smerter
  • Aggressiv / Mindre social
  • Større forbrug af stimulanser
  • Mave og tarm problemer
  • Blødningsforstyrrelser
  • Manglende selverkendelse

Moderat stress

  • Træthed
  • Sover dårligt om natten
  • Tænker hele tiden
  • Uro i kroppen
  • Indre modstand / modvilje
  • Irritabel
  • Lettere til tårer
  • Indesluttet

Akut stress

  • Midlertidig hjertebanken
  • Midlertidig rysten eller tics
  • Sveder
  • Tørhed i munden
  • Kolde hænder og fødder
  • "Sommerfugle i maven"
  • Knugen i brystet eller i maven
  • Tissetrang
  • Anspændthed

Stresscoaching kontra klassisk coaching

Stresscoaching handler i første om afstressning. Det handler om at opdage ALLE symptomerne, identificere årsagerne og finde løsninger. - Stresscoaching adskiller sig på flere måder i væsentlig grad fra klassisk coaching.
  • I klassisk coaching tager man udgangspunkt i,
    at den person man coacher er:

  • Ekspert i sit eget liv og arbejde
  • Har ressourcer
  • Er kreativ
  • Er et helt menneske
  • En alvorlig stresset person:
  • Har ikke kunnet få sit liv og/eller arbejde til at fungere
  • Mangler kreativitet
  • Mangler ressourcer
  • Er ude af balance

Stresscoaching - beskrivelse af forløb

Et forløb fra langvarig moderat til alvorlig stress til et liv, hvor du kan blive den bedste udgave af dig selv, og gøre dine drømme til virkelighed

Jeg tilbyder en indledende samtale får du mulighed for ”at tage temperaturen på stressbarometeret”, du får en overordnet gennemgang af veldokumenterede metoder til afstresning, og du får mulighed for at sætte tal på kvaliteten af dit liv opdelt i 10-11 livsområder. Dette kan du bruge som en indikering af, hvor det er, du i øjeblikket kan hente ressourcer i dit liv, og på hvilke områder, det vil være gavnligt at sætte ind med forbedringer.

Du kan vælge, at lade denne samtale står alene, eller du kan vælge at gå videre med et forløb på yderligere 7 gange, der i overskrifter ser nogenlunde ud som følger. Det vil altid være individuelle afvigelser.

1. samtale - ”Rundt om dig” en indledende samtale.
  • Hvor ligger du på stressbaromereret?
  • Hvor tilfreds er du med livet generelt? Jeg støtter dig til at sætte en tilfredsheds-værdi på 11 forskellige livsområder
  • På opdagelse i tærende og nærende aktiviteter i din hverdag.
2. samtale - ”Dine symptomer og årsager til stress”
  • Afstresning. Du får nogle redskaber og metoder til at få den ophobede stress ud af kroppen.
  • Find årsagerne til din stress
    • Introduktion til stress-dagbogen.
  • Gennemgang af opgaver til samtale 3
3. samtale - ”Tag styringen i dit liv og træn nye gode vaner”
  • Status siden sidst + opgaver
  • Hvem eller hvad er det vigtigste i dit liv?
    • Pas på dig selv
    • Vær proaktiv
    • Sig PYT
  • Gennemgang af opgaver til samtale 4
4. samtale - ”Den bedste udgave af dig”
  • Status siden sidst + opgaver
  • Værdier og prioriteringer i dit liv
    • Underliggende tanker og tankemønstre
    • Nye leveregler, der kan hjælpe dig med at passe bedre på dig selv
    • Daglige prioriteringer
  • Gennemgang af opgaver til samtale 5
5. samtale - ”Balance i dit liv”
  • Status siden sidst + opgaver
  • Fokus på 1 til 2 livsområder
    • Prioritering og planlægning
  • Gennemgang af opgaver til samtale 6
6. samtale - ”Den gode hverdag”
  • Status siden sidst + opgaver
  • Hold fast i de gode vaner
    • Underliggende tanker
    • Leveregler
    • Den gode hverdag
  • Gennemgang af opgaver til samtale 7
7. samtale - ”Gør dine drømme til virkelighed”
  • Status siden sidst + opgaver
  • Handlingsplaner
  • Gennemgang af opgaver til samtale 8
8. samtale - ”Fastholdelse af gode vaner, og status på dit nye jeg”
  • Status på dit nye jeg
    • Handlingsplaner
    • Stressbarometeret
    • Livsområder
    • Tærende og nærende aktiviteter

Om stress

Hver eneste dag udsættes vi for oplevelser, der får vores krop til at reagere med stresssymptomer, og det er helt naturligt - og det er godt. - Det er vores biologi, der sikrer, at vores sanser skærpes og forbereder vores krop til at kunne præstere lidt ekstra. - Den biologi har i høj grad været medvirkende årsag til at sikre vores overlevelse gennem evolutionen. MEN - det er meningen, at de hormorner, der aktiveres ved den akutte stress, kun skal være kortvarigt aktive.

Vi har fået opbygget et samfund og en kulttur, hvor vores hjerner stort set konstant udsættes for potentielle stressårsager. Det betyder, at den naturlige kortvarige/akutte stressreaktion i mindre og mindre grad for mulighed for at fordampe, og den naturlige akutte stress, kan udvikle sig til moderat stress, derefter til alvorlig stress og i stigende grad til et reelt sammenbrud.

Stress er ikke en sygdom, det er en hormonel tilstand, der fra naturens / biologiens side bl.a. skærper alle vores sanser og får os til at kunne præstere vores yderste...... efterfølgende har vi brug for afslappning, ro og hvile. - Hvis vi aldrig kommer i en tilstand, hvor kroppen får mulighed for at få ro og hvile nok,- så begynder det at gå ud over forskellige funktioner i kroppen, vores organer kan på længere sigt tage skade, - og det kan vi blive syge af.

Den afslapning, ro og hvile, der er nødvendigt, efter vores mange daglige præstationer, er vi tilbøjelig til at springe over, i den hverdag de fleste af os lever i idag. Vi har fået opbygget en kultur, hvor vi konstant stimuleres på alle vores sanser,og hvor ledelsesformer og samfundsnormer presser os, og driver rovdrift på vores tid og ydeevne både i forhold til job og fritid.

Længerevarende alvorlig stress giver en overbelastning af forskellige funktioner og organer i kropppen, og det er det, vi kan blive alvorligt syge af på længere sigt.

Vi kan bare kun overleve i et sådanne konstant pres, ved at lukke delvist af for vores krop og vores følelser. - Det kan vi gøre meget længe, nogen længere end andre - indtil vi ikke kan det mere. Undervejs for at udholde presset, vil nogen måske dulme sig med piller, store mængder koffein, overspisning, rygning, alkohol, ekstremsport , overdreven sport, sexafhænighed - eller ganske enkelt ved at arbejde endnu mere kombineret med en eller flere af ovenstående stimulanser.

Kontakt mig og hør mere om, hvad jeg kan hjælpe dig med, hvis du oplever, at du er alvorlig stresset, eller at du er på vej mod alvorlig stress.

Kontakt oplysninger

Praksisadresse
Vandtårnsvej 62A, 1.sal nr.11
2860 Søborg

Nyhedsbrev

×
Booking
Ring op
Menu